La segona edició de l’Àgora de Turisme Sostenible va girar entorn de la sostenibilitat turística sota el lema “De la moda a l’acció, de la mitigació a la regeneració” amb l’objectiu d’analitzar la necessitat d’implantar estratègies que garantisquen la transformació de les organitzacions turístiques cap a models més sostenibles.
La directora general de Turisme de la Comunitat Valenciana, Esther Labaig, va protagonitzar un dels panells “cara a cara” amb el director gerent de turisme i planificació de Costa del Sol, Antonio Díaz, per a exposar les actuacions que en matèria de sostenibilitat estan impulsant els dos destins.
En la seua intervenció, Labaig va ressaltar que “l’estratègia del turisme responsable i sostenible de la Comunitat es basa en dos pilars: la Llei 15/2018 de Turisme, Oci i Hospitalitat i el codi ètic del turisme valencià”, a partir dels quals es desplega una estratègia i operativa coordinada per Turisme en col·laboració amb els destins i empreses turístiques que permeten que el turista perceba al llarg del cicle del viatge que es troba en una destinació que aposta per la sostenibilitat com a pauta de gestió. Actualment Turisme executa tres programes que sumen una inversió de 167 Milions de € finançats íntegrament pel Plà de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR) amb fons NextGenerationEU.
Per a la seua correcta execució la directora general va destacar que “és clau el marc de cogobernança en què es prenen les decisions en matèria de sostenibilitat turística, destacant òrgans com el Consell Valencià del Turisme, la Comissió Interdepartamental de Turisme o el Comité d’Ètica del Turisme, perquè només així es pot aconseguir un compromís ferm per part de tots els agents”. A això cal sumar dues eines essencials en l’operativa de Turisme com són el programa SICTED de la Comunitat Valenciana i la Xarxa de Destinacions Turístiques Intel·ligents, “clars exemples de la col·laboració interadministrativa en els tres nivells (nacional, autonòmica i local)”, va apuntar.
Entre els projectes en marxa en matèria de sostenibilitat turística, Labaig va destacar, d’una banda, en el marc del programa Qualitur, el pilotatge de la “S de sostenibilitat” a través d’un conveni amb l’ICTE per a donar a conéixer les especificacions tècniques de la S de sostenibilitat a 40 empreses turístiques, l’objectiu de les quals és treballar en la consecució dels ODS. I, d’altra banda, va ressaltar que “en aquest moment estem desenvolupant a través des d’Invat·tur un sistema d’intel·ligència turística per a conéixer tot el cicle de la vida del viatger”.

Sobre l’Àgora de Turisme Sostenible
Es tracta d’un esdeveniment impulsat per Hosteltur i Green & Human que convida a la reflexió des de la participació dels principals agents del sector turístic, tant de l’àmbit públic com del privat. La segona edició va tindre lloc el passat 17 d’octubre a l’auditori Edgar Neville de la Diputació de Màlaga i en representació dels destins van intervindre Esther Labaig, directora general de Turisme de la Comunitat Valenciana; Juan Díaz, regidor de Presidència de l’Ajuntament de Benidorm; Antonio Díaz, director gerent de Turisme i Planificació Costa del Sol; Enrique Martínez, president de Segittur; i Miguel Sanz, director general de Turespaña, entre altres.
Mentre que per part de l’àmbit empresarial cal destacar la participació de Ginés Martínez, president de Green & Human i CEO de Jumbo Tours; Concha Iglesias, de Sustainability & Climate de Deloitte España; José Luque, president de Fort Group Hotels; Pedro Saura, president de Paradores; i Adolfo Utor, chairman Baleària Group.